woensdag 18 mei 2016

Toetsen

In Nederland wordt er weer fijn gediscussieerd over toetsing. Een, volgens mij, jaarlijks terugkomende discussie in de maanden van de eindexamens en de Cito-eindtoets groep 8. Daarom dacht ik maar eens een stukje te schrijven over het toetsen hier in Amerika.

Hier is namelijk een soortgelijke discussie gaande. Toetsen we teveel? Is het nodig dat de kinderen landelijke toetsen maken? En zijn deze toetsen niet teveel gericht op kennis en te weinig op de 21e eeuwse vaardigheden, zoals innovatief vermogen, creatief denken, kritisch denken, samenwerken, probleemoplossend vermogen, communicatieve vaardigheden. Terwijl deze vaardigheden zeker zo belangrijk zijn. Maar ja, kennis laat zich nou eenmaal makkelijker toetsen dan de genoemde vaardigheden.

En.... we willen zo graag scholen met elkaar kunnen vergelijken..... dat is hier in Amerika nog veel sterker dan in Nederland.... en..... we willen graag dat alle kinderen, ongeacht waar je in het land woont, hetzelfde leren op school.....  NL is een klein land, maar ook in Amerika wordt er steeds meer gewerkt naar een gemeenschappelijk curriculum (common core).
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar de staten schijnen onderling erg te verschillen.  Wel is het zo dat het hier best gebruikelijk is om voor je werk naar een andere staat te verhuizen en dan is het natuurlijk heel fijn als kinderen makkelijk van school kunnen overstappen. Het onderwijsniveau in New Jersey is vergeleken met de meeste staten van een hoog niveau. Ik hoorde gisteren van de guidance director van de high school dat het voor kinderen die vanuit een andere staat komen, behoorlijk lastig is om hier op school aan te sluiten.
Tja, het is een lastig discussiepunt: wat leg je vast op landelijk niveau en wat op het niveau van de staat of op het niveau van de schooldistricten......

Ach ja, onderwijs zal altijd voldoende discussie op blijven leveren....

Maar waar ik eigenlijk heen wilde.... na de afgelopen weken heb ik het idee dat het best wel meevalt met de 'toetscultuur' in Nederland. Houdt het na de basisschool in Nederland wel een beetje op met de landelijke toetsen (behalve dan rekenen, Nederlands en eindexamens), hier wordt er elk jaar vanaf de 3th-12th grade (groep 5 tot eind middelbare school) een grote toets (PARCC) gemaakt.
Byrthe en Jarne zijn hier allebei 5 ochtenden mee bezig geweest. Ik geloof 3 ochtenden Engels en 2 ochtenden wiskunde. Behoorlijk pittig dus (groter dan de Cito-eindtoets). Het zal nog wel even duren voordat de uitslagen binnen zijn, want het waren niet alleen multiple choice vragen. Bij Engels moesten er verschillende essays geschreven worden en bij wiskunde waren er ook veel open vragen, waarbij je de hele uitwerking op moest schrijven.

Volgende week heeft Byrthe nog 2 hele ochtenden een biologie toets. Hierbij wordt gemeten of de leerlingen wel voldoen aan de afgesproken standaarden (science core curriculum content standards). 

Deze testen tellen voor de leerlingen niet mee in hun cijfer, maar waarschijnlijk zijn de uitslagen voor de school wel heel belangrijk. Voordeel voor Byrthe en Jarne is wel dat je voor deze testen niet hoefde te leren en dat de meeste docenten in die week weinig of geen huiswerk gaven. Dus zo erg waren de testen eigenlijk niet......

En aan het eind van het schooljaar (half juni) heeft Byrthe haar 'final exams'. Van alle vakken heeft ze dan een eindtoets, waarbij alle stof van het hele jaar terug kan komen. Dat wordt nog even een pittig weekje, maar daarna is het VAKANTIE!
Jarne heb ik nog niet horen praten over final exams, dus misschien dat ze dat alleen op de high school hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten