zondag 2 april 2017

Wauw!

Afgelopen donderdag zijn we naar de 'Smith School STEM showcase' geweest.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Math.
De leerlingen uit de 7e en 8e grade (1e en 2e klas VO in NL) hadden een tentoonstelling waarin ze hun eigen (vrijwillige) projecten presenteerden. De hele gymzaal stond vol ' kraampjes'.
Leerlingen kunnen ervoor kiezen om buiten schooltijd aan een eigen project te werken. Ze doen dit in hun eigen tijd en af en toe komen ze samen onder begeleiding van docenten. Ze stellen zelf een onderzoeksvraag of hypothese op, doen onderzoek/ontwikkelen een product, gaan het testen en komen tot een conclusie. Dit presenteerden ze op deze avond. Albert en ik waren onder de indruk van het niveau van de leerlingen en ook hoe goed ze het presenteerden. Ze waren erg enthousiast, wisten veel te vertellen en konden ook goed op de vragen reageren. Albert wist, als chemicus, een paar lastige vragen te stellen, maar uit hun antwoorden bleek dat ze goed wisten waar ze het over hadden. Prachtig om de onderzoekende houding van de leerlingen te zien en de echte ondernemers kon je er ook zo uithalen. Een paar voorbeelden:
- een eigen rekenmachine ontwikkelen (daarvoor moet je toch echt goed snappen hoe de berekeningen in een rekenmachine worden gemaakt);
- door een mix bakpoeder en suiker in brand te steken een slang laten groeien (kijk maar eens op youtube 'black snake experiment), onderzocht werd welk soort suiker het beste werkt;
- een nieuwe binding voor een snowboard ontwikkelen (en er voor gaat om over 10 jaar een goed lopend bedrijf hierin te hebben en met het verdiende geld goede doelen gaat sponsoren);
- nieuwe voetbalsokken ontwikkelen die en lekker zitten en niet afzakken;
- onderzoeken wat verschil is tussen een ijshockeystick met flexibele en niet-flexibele 'uiteinde'. Met de 'flexibele' stick blijkt de puck veel hoger te gaan. Afstand maakt niet zoveel uit.
- het verschil in kleuren waarnemen tussen jongens en meisjes;
- een 'can crusher' ontwikkelen, om de hoeveelheid afval te verkleinen;
- van vervuild water drinkwater maken;
etc. etc.
Er stonden meer dan 20 van dit soort kraampjes.

Een paar foto's ter illustratie:








Daarnaast werden bijna alle practica van het vak Science (8e grade) gepresenteerd door leerlingen (waar Jarne er een van was). Science bestaat in de 8e grade uit een combinatie van Natuurkunde en Scheikunde. Het is vooral gericht op de wetten die bestaan en gaat o.a. over energie, krachten, beweging, magnetisme, periodiek systeem, verschil tussen natuurkunde en scheikunde,....
Jarne stond bij een practicum over magnetisme.

In de 8e heeft Jarne ook 'cycle'. Dit bestaat uit een aantal vakken (o.a. computers, journalisme, kunst, digitale muziek, koken). Elk vak heeft hij 6 tot 8 weken achter elkaar en dan gaat hij naar het volgend vak. Een van deze vakken, techniek, werd ook gepresenteerd. Tijdens dit vak hebben leerlingen in groepjes robots ontwikkeld die opdrachten moesten doen. Een van Jarnes favoriete vakken. Zie foto hieronder:


Naast de leerling-kraampjes waren er ook kraampjes van de robotic club van een college en een paar bedrijven (o.a. met 3D printers).

Een leuke avond waarin wij erg onder de indruk waren van het niveau van de leerlingen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten