zondag 18 oktober 2015

Zucht.....

Tja, af en toe heb je van die dingen, dat je even een paar keer diep moet zuchten.....

Als je in New Jersey gaat wonen, is het verplicht om binnen 60 dagen je New Jersey rijbewijs te halen. Voor mij betekent dat een theorie-examen doen, waarbij je min. 40 van de 50 vragen goed moet hebben. Lijkt erop dat dat prima binnen 60 dagen te regelen is, maar helaas...... zo makkelijk is het niet....

Voor het examen moet ik wel even leren, want naast vragen over verkeerssituaties krijg je  ook vragen over: hoogte van boetes, aantal dagen gevangenisstraf bij overtredingen, aantal dagen community services bij overtredingen, regels rond rijbewijs halen als je 16, 17 of 18 en ouder bent, stop- en parkeerafstanden van kruispunten, brandkranen, zebrapad, etc., situaties rond schoolbussen, ..... Toch even stampen dus en dan maar hopen dat er niet teveel van dit soort vragen in het examen zitten.....

Maar.... inmiddels heb ik het gevoel dat het verzamelen van de juiste papieren, voordat je examen mag doen, het grootste struikelblok is.
Mijn eerste struikelblok was het aanvragen van mijn social security number. In een eerder blog heb ik al verteld dat het aanvragen een hele onderneming is. Na aanvraag krijg je binnen een maand je social security card in de brievenbus. Helaas.... na 6 weken had ik nog steeds niets binnen, dus maar weer terug naar het aanvraagkantoor. Wat bleek: ik lag nog op de stapel, ze vonden mijn aanvraag lastig: ik heb namelijk 3 voornamen i.p.v. de gebruikelijke 2 in de VS. Drie voornamen pastte niet in het aantal beschikbare 'hokjes'.... Maar... binnen een week zou ik mijn card ontvangen. Helaas..... na 1,5 week maar weer eens gebeld..... 'ja, de kaart komt er echt aan....'. Kortom: 2 maanden na de aanvraag had ik dan eindelijk mijn social securtiy card binnen.

Dus .... op naar mijn rij-examen. Even een weekje geleerd en oefenvragen gemaakt en op naar een MVC-kantoor (Motor Vehicle Commission). Dit was afgelopen dinsdag.
Na een half uur in de rij (toch best een beetje zenuwachtig voor het examen), bleek bij de balie dat ze bij dit kantoor geen testcentrum hadden. Mijn eigen schuld natuurlijk, niet goed gekeken op internet, was er te gemakkelijk vanuit gegaan dat ik bij elk kantoor mijn examen kon maken.
's Middags naar een ander kantoor (half uur rijden) met mijn stapel papieren:
paspoort en visum, social security card, creditcard op mijn naam, bewijzen (officiële brieven) dat ik op mijn huidige adres woon, nederlands en internationaal rijbewijs.
Helaas.... 'u mag geen examen maken, want met een L2-visum (dat ik heb) moet ook het L-1 visum (dat Albert heeft) getoond worden'. Oftewel: u moet terugkomen samen met uw man en zijn paspoort/visum.
Afgelopen vrijdagochtend samen met Albert naar de MVC. Alle papieren weer mee incl. Alberts paspoort en visum. Wederom..... 'u mag geen examen maken, want u moet een debitcard of een health Insurance card op uw naam laten zien'.
Ik heb wel een creditcard op mijn naam, maar geen debitcard. Heb ik ook niet nodig, want hier is het normaal dat je alles met creditcard betaald.
Een health insurance card heb ik ook nog niet, omdat ik daar voor mijn social security number moest hebben. Dit nummer is inmiddels wel bekend bij de health insurance, maar een kaart heb ik nog niet ontvangen.
We hebben nog geprobeerd de supervisor van de MVC te overtuigen om me toch examen te laten doen, maar helaas ze was onverbiddelijk. Geen debitcard en geen health insurance card is geen examen. Behoorlijk gefrustreerd weer vertrokken en naar de bank gegaan om een debitcard aan te vragen. Over 2 weken heb ik die in huis en kan ik weer een poging doen om mijn theorie-examen te maken......  Met een beetje geluk valt de health insurance card eerder in de brievenbus...

Ik geloof dat ik een volgende keer zenuwachtiger ben voor de controle van mijn papieren dan voor het examen. Nu maar hopen dat ik het examen wel in één keer haal, anders moet ik weer 2 weken wachten om het examen opnieuw te mogen doen..... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten